Komu powierzyć rozliczenia kadrowo-płacowe?

W każdym przedsiębiorstwie trzeba podjąć decyzję na temat tego, kto będzie zajmował się realizacją pełnej obsługi kadr i płac. Poprawne wykonywanie poszczególnych zadań przekłada się na płynne funkcjonowanie firmy, dzięki czemu może także sprzyjać jej rozwojowi. Więcej o tym, jak rozplanować zadania kadrowo-płacowe, przeczytasz w poniższym tekście.

Obowiązki rozliczeń kadrowych i płacowych 

Prowadzenie kadr i płac wymaga znajomości obowiązkowych przepisów, rozporządzeń oraz standardów księgowych. Dla pracowników powinny być prowadzone teczki osobowe, które na bieżąco będą aktualizowane. Jednym z podstawowych zadań jest naliczanie wynagrodzeń z uwzględnieniem wszystkich czynników mających na nie wpływ, rejestrowanie L-4, dni urlopu bezpłatnego, godzin nadliczbowych oraz pracy w systemie nocnym. Podstawowa dokumentacja kadrowo-płacowa uwzględnia również:

  • sprawozdania Z-03 i Z-06,
  • pełne listy płac,
  • miesięczne zestawienia wypłacanych wynagrodzeń,
  • składanie deklaracji do ZUS-u,
  • deklaracje dotyczące podatku dochodowego,
  • roczne sprawozdania finansowe oraz sprawozdania o uzyskanych dochodach,
  • kartoteki wynagrodzeń,
  • nadzorowanie archiwum akt osobowych.

Ilość obowiązków, które spoczywają na pracodawcy, zależna jest od struktury organizacyjnej. Jednak nawet najmniejsze przedsiębiorstwa muszą wykonać szereg działań, które zostały wymienione w stosownych przepisach.

Zlecenie zadań zewnętrznej firmie

Przedsiębiorcy zazwyczaj zatrudniają swoją księgową lub korzystają z usług biur księgowych, których oferty często są poszerzone o pełną obsługę kadrowo-płacową. Zakres usług ustalany jest indywidualnie z klientem i dostosowywany do potrzeb danego przedsiębiorstwa. Zważywszy na to, że polskie prawo zmienia się dość dynamicznie i wymaga ciągłego śledzenia nowych ustaw oraz wprawy w ich interpretacji, oferta zewnętrznego prowadzenia kadr i płac jest bardzo atrakcyjna. Przedsiębiorca nie musi ponosić kosztów zatrudnienia księgowej, zakupu sprzętu oraz inwestycji w specjalistyczne programy. Nie potrzebuje także miejsca na sporządzanie i archiwizowanie bieżących dokumentów kadrowo-płacowych. I co najważniejsze, ma więcej czasu na zajmowanie się głównymi działaniami firmy.

 

 

 

Wróć

DANE KONTAKTOWE

Biuro Ksiegowe
Ewa Gąsiorek
ul. Przemyska 11A lok. 41
02-361 Warszawa
Dzielnica Ochota
woj. mazowieckie
22 668 49 09
518 152 612
517 437 182

GODZINY PRACY

Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00
Sobota: nieczynne
Niedziela: nieczynne

Finanse EG | ul. Przemyska 11A/41 | 02-361 Warszawa | Dzielnica Ochota | woj. mazowieckie | 22 668 49 09 | 518 152 612 | 517 437 182 | kontakt@finanseeg.pl | NIP: 1130987198